Blog ini diwujudkan untuk memaparkan sebarang aktiviti hidupku yang dirasakan perlu untuk diingati dan artikel-artikel yang menarik untuk aku baca samada diperolehi melalui email ataupun yang aku cari. Sebarang pencerahan mohon ditinggalkan di ruang komentar. Jazakallahu khairan jaza'.

Friday, October 9, 2009

NASA Attacks the Moon Today



by Mike Krumboltz

The Moon

Has a hyperactive five-year-old taken over as the director of NASA? It sure seems like it. On Friday morning, an unmanned spacecraft launched in June will crash into the moon's surface. On purpose.

Anyone not named Michael Bay is likely to ask why. Here's the answer: NASA wants to know if the twin impacts of the Lunar Crater Observation and its Sensing Satellite (LCROSS) will reveal any ice or water under the moon's surface.

Finding out shouldn't be an issue. When the twin crafts hit the lunar surface at around 6,000 mph, NASA expects "plumes of moon dust — perhaps full of ice — (to soar) 6.2 miles high above the moon's Cabeus crater."

Anticipation among the earthbound is running high. Lookups on "nasa moon bombing" are scorching the search box. Related queries on "nasa.gov" and "NASA moon mission" are also rocketing skywards. More than a few folks are wondering how much the soon-to-be-destroyed LCROSS costs. Answer: $79 million, according to Christian Science Monitor.


dan dalam KOSMO..


NASA 'letupkan' bulan hari ini

(Jumaat, 9 Okt. 2009)


LAKARAN imej menunjukkan Roket Satelit Pengesan dan Pemerhati Kawah Bulan berpisah dengan kapal angkasa peninjau Centaur (kiri).


WASHINGTON - Ahli-ahli astronomi dan pengkaji angkasa lepas di seluruh dunia menanti dengan penuh debaran misi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) apabila sebuah satelit dihempas ke permukaan bulan hari ini.

Satelit Pengesan dan Pemerhati Kawah Bulan (LCROSS) itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu roket dinamakan Centaur dan sebuah kapal angkasa peninjau.

Roket Centaur akan menghentam sebuah kawasan berhampiran Kutub Selatan di bulan itu yang dinamakan rantau Cabeus.

Empat minit selepas kawah terbentuk, kapal angkasa peninjau akan bergerak mengesan dan mencari sama ada terdapat kesan air dan ais dalam debu yang terbentuk.

Ia akan menyalurkan semua maklumat itu ke pangkalan NASA di bumi sebelum melakukan rempuhan yang kedua.

Rempuhan itu akan menyebabkan kawah sebesar satu pertiga saiz padang bola sepak terbentuk.

Orang ramai boleh menyaksikan peristiwa bersejarah itu secara dalam talian dengan melawat laman web televisyen NASA.

"Kesan asap dan debu akibat letupan itu akan naik cukup tinggi untuk membolehkan ia dilihat dari bumi," kata pegawai pengendali LCROSS, Brian Day.

Kira-kira 350 tan debu dan serpihan akibat hentaman itu akan naik ke angkasa lepas dan terurai kepada bahan-bahan asas sebaik sahaja terkena pancaran matahari.

Saintis-saintis kemudian akan mengkaji komponen asas itu melalui teleskop gergasi dari bumi.

"Jika terdapat air atau sebarang bahan menarik, sudah tentu kami akan menemuinya," kata seorang pegawai kanan misi itu, Tony Colaprete.

Misi itu dilakukan beberapa minggu selepas satu penyelidikan mendapati terdapat air di kawasan bulan. Sebelum ini, sebuah kenderaan penjelajah kawalan jauh yang dibawa roket Chandryaan-1 milik India mengesan kehadiran air beberapa sentimeter di bawah permukaan bulan. - Agensi



No comments: